I Sveriges aktieägarstatistik för första kvartalet noterar värdepapperscentralen Euroclear Sweden ägarskiften som visar att investerare rensar i portföljerna, och att kvinnor fortsätter göra bättre investeringar än män. Investor är fortfarande det populäraste aktieköpet, medan SBB har tappat aktieägare markant.

Annelie Lindahl, Chief Business Officer Issuers, Euroclear Sweden

Under första kvartalet ägde svenska investerare aktier i 5,1 bolag i genomsnitt. Det kan jämföras med motsvarande period förra året då snittet låg på 5,3 bolag. Den tidigare minskningen av andelen aktieägare som har ägande i endast ett bolag har stannat av under kvartalet, medan andelen fåbolagsägare, det vill säga de som äger aktier i två till fem bolag, har blivit fler.

– Den samlade analysen visar att investerare även i år fortsätter att balansera sina innehav med färre bolag i portföljerna, säger Annelie Lindahl, Chief Business Officer Issuers, Euroclear Sweden.

Investor toppar listan över de tio populäraste bolagen, följt av Telia och Ericsson. Både H&M och Handelsbanken klättrar en placering medan SBB tappar två placeringar till plats tio. (fig. 1) Bland de 150 bolagen med flest aktieägare ökade Saab mest under första kvartalet med cirka 46 000 nya aktieägare (+43,8%). SBB förlorade flest aktieägare under perioden, cirka 12 200 st (-5,4%). (fig. 2).

Kvinnornas portföljer gick 27 procent bättre än männens

Krister Modin, Analytiker, Euroclear Sweden

Det totala värdet av kvinnors och mäns portföljer ökade från föregående kvartal med 5,1 procent. För kvinnorna var ökningen 5,9 procent och motsvarande för männen var 4,7 procent. Det innebär att kvinnornas portföljer gick 27 procent bättre än männens första kvartalet 2024. (fig. 3)

– Det här är tredje kvartalet i rad som kvinnors portföljer procentuellt sett presterar bättre än männens. Att säga att det är en trend är för tidigt, men det kan vara början på en trend vi ser, säger Krister Modin, analytiker på Euroclear Sweden.

Figur 1

Figur 2

Figur 3 Förändring marknadsvärde kvinnors och mäns portföljer

Euroclear Swedens aktieägarstatistik

Euroclear Sweden har licens från Finansinspektionen att hålla aktieägarregistret över Sveriges alla noterade bolag i egenskap av Sveriges värdepapperscentral. Aktieägarstatistiken bygger på Euroclear Swedens officiella aktieägarregister och utgörs därmed av samtliga svenska aktiebolag vars aktier är noterade till handel samt svenska onoterade aktiebolag vars aktier är anslutna till värdepapperssystemet, totalt 1 659 bolag. Aktieägarstatistiken för kvartal 1 2024 belyser bland annat förändringar i antalet aktieägare, marknadsvärde, vilka bolag som är mest populära samt skillnader mellan kvinnor och män.

liknande nyheter

28/02/2024

Trendbrott när unga lämnar börsen – sju av ungas tio favoritaktier rasade 2023

Andelen 21-30-åriga aktieägare fortsatte minska 2023 och nu konstateras ett trendbrott. Sju av ungas tio favoritaktier tappade stora värden på börsen och åldersgruppen minskar sitt innehav i 158 av 202 undersökta bolag. Det visar Euroclear Swedens nya aktieägarstatistik.

22/02/2024

Störst ökning av aktieägare i Västsverige: Göteborg-Bohuslän tar över förstaplats

Euroclear Swedens nya aktieägarstatistik visar att antalet aktieägare i storstadsregionerna har ökat mest. Regionala siffror visar att Göteborg och Bohuslän har den största procentuella ökningen med 31,2 procent sedan 2017 och tar därmed över förstaplatsen från Skåne, som åker ner på plats tre.

08/02/2024

Privatpersoners aktieägande upp 12,4 procent 2023 – tre banker på topp 10-listan

Euroclear Swedens färska aktieägarstatistik för 2023 visar att marknadsvärdet på privatpersoners aktier ökade 12,4 procent under 2023 jämfört med året innan. Investor, Telia och Ericsson är favoritaktierna. Handelsbanken seglar upp på topp 10-listan.

13/02/2024

Kvinnornas aktieportfölj 47 procent bättre än männens under 2023 – historiskt trendbrott

Kvinnornas aktieportfölj steg 15,14 procent och männens med 10,33 procent under 2023 jämfört med föregående år, visar Euroclear Swedens nya aktieägarstatistik för 2023. Det är första gången sedan minst 2016 då mätningarna startade som kvinnornas aktieinnehav ökade mer i värde än männens. Dessutom har antalet kvinnliga aktieägare ökat mer än männen.

För mer information, kontakta:

Cecilia Strömmar
Marknads- och kommunikationschef